لزوم تخصیص بودجه واقعبینانه به پژوهشهای علمی برای تولید علم در دانشگاه/ بیتوجهی وزارت علوم و بنیاد ملی نخبگان به دانشجویان نمونه دانشگاه آزاد اسلامی
به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب یکی از واحدهای پیشرو در عرصه علمی و آموزشی است که در میان دانشگاههای آزاد سراسر کشور از جایگاه خوبی برخوردار بوده و به تربیت دانشجویان فعال، نخبه، خلاق و با انگیزه پرداخته است.
این دانشگاه با ظرفیتهای خوبی که دارد در راستای دانشگاه حل مسئله اقدامات قابل تقدیری برای آموزش مسئلهمحور انجام داده و در همایشهای دانشجویان نمونه کشوری حائز رتبه برتر است که یکی از آنها بیست و هشتمین جشنواره دانشجوی نمونه کشوری بود.
در همین راستا با نرگس آزادوار، دانشجوی دکتری مهندسی عمران-سازه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب به گفتگو نشستهایم که مشروح آن را در ادامه میخوانید.
لزوم تخصیص بودجه واقعبینانه به پژوهشهای علمی برای تولید علم در دانشگاه
آنا: تولید علم از طریق دانشجویان و اساتید چگونه به دست میآید؟
آزادوار: بخش اعظم تولید علم در جامعه به عهده دانشگاهیانی است که از آنها برای تولید علم حمایت شود و مسیر این راه میتواند از طرق مختلف از جمله وجود امکانات لازم، ارتباط واقعی و نه فقط اسمی با صنعت و تخصیص بودجه صحیح و واقعبینانه به پژوهشهای علمی تسهیل شود.
همچنین با ایجاد اشتیاق در این زمینه به خصوص برای دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی که غالباً در شرف ورود و یا در بازار کار قرار دارند، میتوان نیروی متخصص لازم در زمینههای علمی تأمین کرد.
نحوه موفقیت در بیست و هشتمین جشنواره دانشجوی نمونه کشوری
آنا: چگونه موفق شدید که در بیست و هشتمین جشنواره دانشجوی نمونه کشوری به عنوان نفر برگزیده انتخاب شوید؟ چه معیارهایی مدنظر داوران جشنواره است؟
آزادوار: براساس آییننامه جشنواره دانشجوی نمونه که 70 درصد امتیازات به بخش علمی (18 درصد آموزشی و 52 درصد پژوهشی) و 25 درصد فرهنگی و 5 درصد آن شئونات اسلامی است، نیاز به ارائه رزومهای جامع از علمی و پژوهشی گرفته تا فرهنگی و ورزشی بود.
بنده در 8 سال اخیر (از مقطع کارشناسی ارشد تاکنون) با راهنمایی اساتید راهنما (مژده زرگران، نادر خواجه احمد عطاری و فیاض رحیمزاده رفوئی) در چند طرح پژوهشی با مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی همکاری داشتهام و در این مدت در تألیف چند کتاب و مقاله پژوهشی همکاری کردهام.
بنابراین این بخش از آییننامه، نتیجه فعالیت چند سال اخیر بنده بود و در بخشهای بعدی نیز به دلیل علاقه شخصی خودم به ورزش تیراندازی با تپانچه و شرکت در مسابقات و اخذ مدرک مربیگری و داوری و داشتن فعالیتهای فرهنگی متعددی از جمله شرکت در کلاسهای هلال احمر و... در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب (که بخش فرهنگی فعالی را در این دانشگاه شاهد هستیم) توانستم در این بخش نیز امتیازات خوبی را کسب کنم.
البته حمایت بخشهای مختلف واحد دانشگاهی تهران غرب به خصوص داداندیش، رئیس واحد نیز تأثیر به سزایی در راستای کمک و تشویق بنده در این زمینه داشت.
معیارهای مدنظر داوران نیز به بندهای آییننامه نزدیک بود و بیشتر به دنبال دانشجویی با عملکردی چندبعدی و نه تنها علمی و پژوهشی بودند اما متأسفانه برخی از داوران در بخشهای علمی به دنبال شخصی با رده سنی بالاتر و یا تجربه بیشتر بودند که رزومه بنده را با این سن خیلی جدی نمیدانستند اما با ارائه مستندات مورد درخواست بنده، این مشکل نیز برطرف شد.
پیشنهاد در نظر گرفتن عضو هیئت علمی شدن برای دانشجویان نمونه کشوری
آنا: برای تشویق دانشجویان به سمت تولید علم و شرکت در جشنوارههای نمونه کشوری چه راهکارهایی وجود دارد؟
آزادوار: برای تشویق دانشجویان جهت شرکت در جشنوارههای نمونه کشوری در نظر گرفتن امتیازاتی در خصوص جذب هیئت علمی شدن که یکی از دغدغههای دانشجویان نمونه است، اقدامی مؤثر محسوب میشود.
اما گویا اصلا چنین چیزی مدنظر این جشنواره نیست و متأسفانه به دلیل عدم وجود چنین تشویقهایی شاهد آن هستیم که در حال حاضر در مورد اکثر دانشجویان نمونه کشوری سال 98 تا جایی که بنده در جریان هستم، این افراد وارد بازار کار غیر تخصصی خود شدهاند و به دلیل عدم حمایت کافی و نداشتن آینده روشن شغلی تمایل چندانی به ادامه کارهای پژوهشی و علمی ندارند.
مهمتر از همه اینکه پس از طی مراحل مختلف ارزیابی دانشجویان برای انتخاب دانشجوی نمونه، شاهد عمل نکردن مسئولان به قولهای خود هستیم.
وجود بندهایی چون تخفیف 100 درصدی شهریه دانشجویان با شرط گذراندن امتحان جامع برای دانشجویان دکتری خوب است اما روند ارزیابی طولانی آن که موجب فارغالتحصیل شدن اکثر دانشجویان نمونه و عدم برخورداری از این امتیاز میشود، یک آسیب جشنواره نمونه کشوری است.
بیتوجهی وزارت علوم و بنیاد ملی نخبگان به دانشجویان نمونه دانشگاه آزاد اسلامی
آنا: رویکرد وزارت علوم را در خصوص حمایت کردن از دانشجویان نمونه کشوری چگونه ارزیابی میکنید؟
آزادوار: در طی مراحل مختلف دانشگاهی، استانی و کشوری در سطح دانشگاه آزاد اسلامی مورد ارزیابی، بررسی و تشویق قرار گرفتیم اما در خصوص دانشجویان نمونه کشوری که در کنار دانشجویان نمونه وزارت علوم و وزارت بهداشت مجددا مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفتیم و معرفی شدیم، هیچ جایزه نقدی برای دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در نظر گرفته نشد و به ما اعلام شد که شما قبلا جایزه را از دانشگاه آزاد گرفتید! در صورتی که در اصل آن جایزه مربوط به بخش دیگری بود و برخی از دانشجویان مرحله قبل به این مرحله راه پیدا نکردند. چه بهتر بود جوایز جداگانهای برای این بخش در نظر گرفته میشد.
همچنین در خصوص لوحهای امضا شده توسط جهانگیری، معاون اول رئیسجمهور برای دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی نیز متفاوت بود و تنها تحت عنوان «دانشجو نمونه آن دانشگاه» به ما لوح داده شد که طی بررسیهای انجام شده از نظر بنیاد ملی نخبگان فاقد اعتبار بوده و این بنیاد دانشجویان نمونه دانشگاه آزاد اسلامی را به عنوان دانشجویان نمونه کشوری در نظر نگرفته است و در واقع وزارت علوم و بنیاد نخبگان به ما بیتوجه هستند.
البته به نظر میرسد این امر به دلیل برخی ناهماهنگیها صورت گرفته باشد و باید این مشکلات برطرف شود تا برای دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی نیز تسهیلات بنیاد نخبگان لحاظ شود.
در بخش دیگر که مربوط به اعزام دانشجویان نمونه برای فرصت مطالعاتی در نظر گرفته شده بود نیز امتیازی جهت دانشجویان نمونه دانشگاه آزاد اسلامی لحاظ نشده بود.
البته دانشجویان نمونهای که در دانشگاههای وزارت علوم یا وزارت بهداشت تحصیل میکردند نیز گلایههای بسیاری در خصوص عدم دستیابی به امتیازات خود داشتند. در نهایت تنها جایزهای که به دانشجویان نمونه دانشگاه آزاد اسلامی در این سطح از جشنواره تخصیص داده شد جایزهای است که یکی از بنیادهای خصوصی داد.
۲ برابر شدن تعداد انجمنهای علمی واحد تهران غرب
آنا: دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان بزرگترین دانشگاه حضوری جهان و واحد تهران غرب به عنوان یکی از واحدهای پیشرو چه حمایتی از شما کردهاند؟ آیا بستر لازم برای شرکت دانشجویان در مسابقات و همایشهای علمی و انگیزه دادن به آنان از سوی مسئولان دانشگاه وجود دارد؟
آزادوار: دانشگاه آزاد اسلامی دارای آییننامههای بسیاری برای حمایت از دانشجویان است اما به دلیل عدم بهروزرسانی برخی از آنها نظیر آییننامه تشویق اختراعات و آییننامه تسهیلات پایاننامه و غیره پیشنهاد میکنم هرچه سریعتر اصلاح یا بهروزرسانی شوند.
به طور مثال تنها به منظور انجام یک تست مربوط به پایاننامه دانشجوی دوره دکتری مهندسی عمران مبلغی بالغ بر 7 میلیون تومان مورد نیاز است که یک دانشجو در این دوره باید حداقل 3 عدد از این تستها را به انجام برساند تا قادر به دفاع از رساله خود باشد که این مبلغ جدا از مبلغ مربوط به مصالحی است که باید برای ساخت نمونههای تست خرج کند اما دانشگاه تنها قادر به پرداخت حداکثر 6 میلیون تومان در این زمینه است.
برای پایاننامه بنده که 2 سال پیش بخش آزمایشگاه آن به اتمام رسید، مبلغی بیش از 60 میلیون تومان هزینه شد. بنابراین علیرغم ارزشمند بودن انجام این پایان نامه (وجود اختراع و تولید مقالات ارزشمند در طی آن) براساس آییننامههای موجود حمایت زیادی از آن صورت نگرفته است.
البته از سوی ریاست واحد تهران غرب، قولهایی به بنده داده شده است که نشانگر حمایت شخصی ایشان از دانشجویان برگزیده این واحد است.
بنده در طول دوره تحصیلی در دانشگاه آزاد اسلامی تهران غرب شاهد پیشرفت چشمگیر باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان آن بودم، با دو برابر کردن انجمنهای علمی (از 10 انجمن به 20 انجمن) که خانه اول دانشجویان هر رشتهای است، گام بسیار بزرگی در زمینه تشویق دانشجویان برای مشارکت در بخشهای مختلف علمی برداشته است.
همچنین باشگاه پژوهشگران و نخبگان تهران غرب با برگزاری مسابقات علمی در سطح ملی دانشجویان فراوانی را به سمت پویایی و شرکت در بخشهای مختلف علمی و تخصصی سوق داده است که در اینجا از مهری، مدیر پر تلاش باشگاه پژوهشگران واحد تشکر ویژه میکنم که با تلاش بیشائبه و شبانهروزی، باشگاه را که فعالیت آن کم بود به یکی از فعالترین باشگاههای حال حاضر دانشگاه آزاد اسلامی تبدیل کرده است.
آنا: درباره محصولی که اختراع کردهاید، توضیح دهید. آیا به مرحله تجاریسازی رسیده است؟
آزادوار: عنوان اختراع، بتن ریزدانه مسلح شده با پارچه شیشهای جهت مقاومسازی ستونهای بتنی است و اسامی مخترعان به شرح زیر است:
مژده زرگران، عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی
نادر خواجه احمد عطاری، عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی
نرگس آزادوار، دانشجوی دکتری مهندسی عمران-سازه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب
این اختراع، روشی نوین برای مقاومسازی ستونهای بتنی به وسیله فناوری بتن ریزدانه مسلح شده با پارچه شیشهای است. از ماتریس سیمانی در این اختراع به عنوان مصالحی برای چسباندن مش الیافی به سازه بتنی استفاده میشود. همچنین، این ماتریس از ترکیب سیمان پرتلند، سنگدانه، آب و فوق روانکننده ساخته شده است.
سیمان مورد استفاده در این بتن از نوع سیمان پرتلند تیپ ۲ و ریزدانه مورد استفاده در آن از نوع ماسه با دانههای ریزتر از ۲ میلیمتر است. آب مورد استفاده در آن نیز از نوع آب شرب شهری بوده و از فوق روانکننده کربوکسیلاتی در ساخت آن استفاده شده و پارچه مورد استفاده در این اختراع از جنس شیشه است.
طراحی و اجرای این کامپوزیتها یک لایه طولی و یک لایه دورپیچ از پارچه شیشهای دو طرفه موجب افزایش ۴۶ درصدی بار جانبی نهایی نمونه تقویت شده در شرایط بارگذاری توأم ثقلی و رفت و برگشتی جانبی (بارگذاری مشابه با شرایط واقعی ستون تحت زلزله) شده است.
همچنین بررسی این اختراع در تقویت ناحیه اتصال ستون به پی که این ناحیه یکی از نقاط ضعف اصلی ستونهای تقویت شده در بارگذاری رفت و برگشتی است، موجب شد تا عملکرد اختراع در شرایط نزدیکتر به واقعیت مورد بررسی قرار گیرد.
به دلیل وجود ملات بتنی به عنوان چسباننده در این اختراع میتوان از آن در تقویت ستونهای بتنی بدون نیاز به ایجاد تمهیداتی برای جلوگیری از حریق و یا خوردگی استفاده کرد همچنین میتوان آن را روی سطوح بتنی مرطوب و خیس (برخلاف بسیاری از روشهای موجود) نیز نصب کرد.
همچنین این اختراع دارای سازگاری کامل ماده چسباننده (سیمان) با مصالح زیرین است. از دیگر مزایای این اختراع نسبت به سایر انواع روشهای تقویتکننده ستونهای بتنی میتوان به وزن کمتر، نصب آسانتر، قیمت کمتر و کمترین تغییرات در ظاهر سازه اشاره کرد.
همچنین پس از تقویت سازه بتنی به این روش، خواص دینامیکی سازه موجود تغییر نمیکند زیرا باعث افزایش وزن نشده و تغییرات سختی کمی در سیستم ایجاد میشود.
این اختراع در حال حاضر در حال ثبت قطعی پس از داوری است که در حال انجام امور اداری آن هستیم و هنوز تجاریسازی نشده است و امیدواریم که از سازمانهای مرتبط حمایت و همکاری جهت تجاریسازی آن صورت بگیرد.
همانطور که میدانیم دانشجویان به خصوص در سطح تحصیلات تکمیلی سرمایههای کشور هستند که کشور برای پیشرفت به این نیروی متخصص نیاز مبرم خواهد داشت اما با نادیده گرفتن یا عدم بسترسازی مناسب برای این گروه متخصص و سوق دادن آنها به سوی بازار کار غیر تخصصی، این سرمایههای ناب از دست خواهد داد و در موقع نیاز هیچ جایگزینی برای آن پیدا نمیشود.
امیدوارم با ارتباط هرچه بهتر بین سازمانها و صنایع با دانشگاه حلقه گمشده بین متخصصان و کارهای تخصصی پیدا شده و کشور با سرعتی بیش از این رو به پیشرفت و آبادانی برود.
از خانواده عزیزم تشکر میکنم که حمایتهای بیوقفه آنها در تاریکترین لحظات زندگی، تنها امید و دلخوشی من برای ادامه دادن مسیر بوده است. همچنین کمال تشکر را از اساتید راهنمایم به خصوص زرگران دارم که علاوه بر علم، درس اخلاق و ادب به من آموختند.
انتهای پیام/4118/پ
انتهای پیام/